Waarom je niet hoeft te mediteren om toch mindful te zijn

Sinds enkele jaren zijn mindfulness en Boeddhistische meditatie niet meer weg te denken uit ons Westerse leven. Elke dag een uur op een kussentje zitten is de gewoonste zaak van de wereld geworden en meditatie is het wondermiddel om stress en onvrede uit je leven te bannen. Niet alleen oud-hippies en yoga-fans zweren erbij, maar ook professionele sporters en zelfs CEO’s van multinationals houden hun bovenkamer op orde dankzij mindfulness meditatie. Maar wanneer je een veeleisende carrière met het verzorgen van je kinderen en een druk sociaal leven combineert, heb je vaak niet de mogelijkheid om een uur per dag in je emotionele gezondheid te investeren. De hoogste tijd dus voor een nieuwe, meer praktische mindfulness aanpak waarmee je je hoofd helder en je hart rustig houdt — de hele dag door.


Wat is meditatie precies?

Als mindfulness expert merk ik dat er veel onduidelijkheid is over meditatie. De meeste mensen denken dat het doel van meditatie is: het uitzetten van je gedachten en even helemaal niet denken, want alleen zo word je lekker relaxt. Maar wij kunnen ons denken helemaal niet uitzetten. Onze hersenen produceren altijd gedachten, overdag maar ook ’s nachts wanneer we slapen. En daarom leidt meditatie zo vaak tot frustraties en teleurstelling en gooien de meeste mensen er al na enkele pogingen het bijltje bij neer.


Maar wat is dan wel het doel van meditatie?

Het nuchter observeren van je eigen denkproces. Je geeft jezelf er dus niet van langs omdat je hersenen tijdens het mediteren gedachten aanmaken, maar je neemt als het ware een stap naar achteren en kijkt als een laboratorium-medewerker nuchter naar de gedachten die je brein produceert. 99% van alle menselijke gedachten (dus ook jouw gedachten) gaan over het verleden en over de toekomst. Slechts een klein percentage gaat over het nu. Gedachten over het verleden en de toekomst zijn vaak vervuld van spijt, boosheid, verdriet en angst. Dit is de natuur van je brein en niets om je zorgen over te maken of boos over te worden. Tijdens mediteren bekijk je rustig al die gedachten die voorbijkomen. ‘Hee, dit is die oude gedachte over mijn jeugd, dat ik nooit goed genoeg was.’ ‘Ha, daar hebben we weer die gedachte over de meeting van volgende week, waarvan ik bang ben dat ik verkeerde dingen zal zeggen.’ Als je je gedachten goed observeert, dan ga je deze vanzelf herkennen. Veel negatieve gedachten herhalen zich in eindeloze cirkels — dit noemen we gepieker. Maar zodra je die herhaal-gedachten aandacht geeft, door er eens rustig naar te kijken in plaats van ze weg te duwen, verliezen ze hun kracht en kunnen ze oplossen. Je wordt niet langer helemaal overweldigd door je gedachten. Zo kun je heldere beslissingen nemen en weer grip krijgen op je leven.


Meditatie kan depressie veroorzaken

Ik heb talloze mindfulness trainingen in binnen- en buitenland gevolgd en jarenlang alleen en met anderen gemediteerd. Door mijn eigen ervaring met meditatie en mijn observaties van anderen die mediteren, heb ik ontdekt dat meditatie geen eeuwig durend geluk garandeert. Integendeel: teveel focus op het denkproces kan leiden tot stress, burnout en depressie. Uit een groot Amerikaans onderzoek onder Boeddhistische nonnen in Tibetaanse kloosters bleek dat maar liefst 75% van hen klinisch depressief was.

Boots Inuikii Lyst Ankle Brown Platform In 54LRjA3

Door de constante focus op onrustige gedachten – die je tijdens meditatie observeert – kun je nog dieper wegzakken in de inhoud van die gedachten, waardoor je depressie in de hand werkt in plaats van aanpakt.

Is er dan toch iets goeds aan meditatie?

Jazeker! Omdat je niet langer toelaat dat je volledig door de inhoud van je gedachten overspoeld wordt en zo paniekerig drama creëert, ontstaat er een stilte in je hoofd waarin nieuwe ideeën en oplossingen kunnen groeien. Die innerlijke rust is beter voor zowel je emotionele als fysieke welzijn; en ook je relaties zullen een extra dimensie krijgen als jij goed in je vel zit. Meditatie is dus iets wat je zeker moet uitproberen als je er interesse in hebt. Blijf gewoon goed opletten hoe je erop reageert en of je niet teveel van jezelf vraagt.

De positieve effecten van mindfulness zonder meditatie

Ik heb zelf altijd veel baat gehad bij mediteren, maar in de loop der jaren ben ik mindfulness steeds meer gaan toepassen in alles wat ik doe. Dus als ik de afwas doe, dan doe ik dat op een meditatieve manier: met volledige aandacht voor wat ik doe, zonder in gedachten af te dwalen over de vergadering van gisteren of het maken van de soep van morgen. Je kunt dit ook meditatie noemen, alleen is het een stuk praktischer en makkelijker toe te passen dan elke dag verplicht een uur op een kussentje te zitten. Voor mij en mijn publiek werkt dit perfect. 


Dit zijn de voordelen van elke-dag-mindfulness

  • Je hoeft niets in te plannen want je oefent met elke situatie die zich voordoet.

  • Je houdt je stress-levels de hele dag door laag, waardoor het resultaat veel duurzamer is dan wanneer je drie keer per week een uurtje zou mediteren.

  • Door de ervaring die je met behulp van constante oefening opbouwt, kun je jezelf ook in stressvolle situaties rustig houden.

Laten we eerlijk zijn: ook jij kunt helemaal zen zijn als je je in een klooster of ashram opsluit. Maar ik denk dat het veel beter is om te leren hoe je jezelf rustig en in balans kunt houden middenin de hectiek van je gewone leven. Want juist in je gewone, drukke, veeleisende leven maakt de power van mindfulness een enorm verschil.

Collectie Sweaters Active KopenBeslist Camel nl Nieuwe rdCBeQxoWE

Mijn mindfulness e-cursus Karma Kickstart

Omdat ik weet dat de meeste mensen de onpraktische mindfulness meditaties niet volhouden, heb ik een digitale cursus ontwikkeld waarbij je elke-dag-mindfulness leert toepassen. Geen ingewikkelde zen-meditaties waar je toch niet doorheen komt, maar 20 praktische oefeningen die je in elke situatie kunt inzetten, dus waar en wanneer jij dat wilt. Jij hoeft je niet aan te passen aan de lessen en je hoeft er geen tijd voor in te plannen… de lessen zijn eenvoudig in te passen in jouw dagroutine. Op deze manier wordt mindfulness al snel een gezonde gewoonte, in plaats van een extra taak in je toch al drukke dagen. 

Lees alles over Karma Kickstart en leer op een makkelijke, toegankelijke manier om je stress-levels laag te houden en soepel mee te bewegen met alles wat er op een dag gebeurt, zonder te hoeven mediteren.

Ik hoop je binnenkort welkom te heten!

Marisa Garau


Over Marisa Garau

Marisa Garau schrijft boeken over mindfulness en ontwikkelt praktische online programma’s met makkelijk toe te passen mindfulness oefeningen zonder meditaties. 

Het team van Spirituals heeft haar e-cursus Karma Kickstart getest en wij vinden het een aanrader. Ons hele team heeft meegedaan aan de online training en wij waren erg onder de indruk hoeveel er in positieve zin veranderde in ons leven. 

Bijna iedereen ervaart wel eens stress of moet deadlines halen op het werk. In zon situatie in mindfulness de beste oplossing.

Ons team raad iedereen aan om de cursus te volgen. Bij ons heeft het grote veranderingen met zich meegebracht. Wij vinden eigenlijk dat iedereen deze training gedaan moet hebben. Hij is zo ontzettend waardevol. 

 

Bijna iedereen ervaart wel eens stress of moet deadlines halen op het werk. In zo’n situatie in mindfulness de beste oplossing.

Ons team raadt iedereen aan om de cursus te volgen. Bij ons heeft het grote veranderingen met zich meegebracht. Wij vinden eigenlijk dat iedereen deze training gedaan moet hebben. Hij is zo ontzettend waardevol. 

Wij mogen jou nu een unieke kans geven. Je kunt de cursus met een unieke code aanschaffen. Met deze code krijg je maar liefst 20 euro korting.

Als je de Kortingscode: 

MySpirituals 

gebruikt ontvang je de unieke korting. (Ik moet er wel bij vermelden dat deze training nooit meer te bemachtigen zal zijn voor deze prijs)

Collectie Sweaters Active KopenBeslist Camel nl Nieuwe rdCBeQxoWE

Delen
Deel op Facebook Collectie Sweaters Active KopenBeslist Camel nl Nieuwe rdCBeQxoWE Tweet op Twitter Pin op Pinterest

Een

  • Liliane Daniels

    Graag! Prachtig initiatief

Reageren

je commentaar wordt eerst gecontroleerd voordat het geplaatst wordt.